22מרץ

מדידה משותפת לאפליקציה ואתר

גוגל אנליטיקס במובייל

גוגל אנליטיקס מאפשר לנו למדוד את כל המתרחש באתרים שלנו, ובאותה מידה גם באפליקציות. אם הקמתם כבר View לאחד הנכסים שלכם ודאי ראיתם שניתן להגדיר אם מדובר באתר או באפליקציה. הטמעת אנליטיקס לאפליקציה שונה מזאת של הטמעה באתר. בעוד באתר נדרש לשתול קוד בכל עמוד ועמוד, להטמעה באפליקציה נדרש להוסיף לאפליקציה SDK ייעודי לאנדרואיד או ל-iOS (מערכות הפעלה אחרות למובייל נתמכות בצורה שונה). ניתן לקרוא על צורת ההטמעה באתר של גוגל אנליטיקס, שימו לב שהמדריכים מיועדים למפתחי אפליקציות – https://developers.google.com/analytics/solutions/mobile

יצירת View לאתר או אפליקציה

הבחירה של סוג ה-view משפיעה על הדוחות המוצגים לאחר מכן בחשבון האנליטיקס. ההבדלים לא מאוד גדולים אך הסמנטיקה קריטית – במקום דפים יש מסכים. דוחות מיוחדים קיימים על פי גרסת האפליקציה או מערכת ההפעלה, ועוד הבדלים נוספים, אך בסופו של דבר העקרון דומה – אנחנו מקבלים סט של דוחות על הקהל המשתמש באפליקציה, מאיפה הוא הגיע, ואופי השימוש של אותו הקהל באפליקציה. גם כאן, כמו בדוחות של אתרים, ניתן להגדיר אירועים (Events) או מטרות (Goals).

חשבון משותף או מפוצל למדידת אתרים ואפליקציות

בדרך כלל תלמדו שעל כל נכס שונה שלכם יש להקים Property שונה (תחת אותו חשבון אם תרצו) בגוגל אנליטיקס. כל נכס כזה מקבל קוד ייחודי לו, ונמדד באופן עצמאי מנכסים אחרים. הבעיה היא שאין שיתוף במידע שבין הנכסים השונים, וכך משתמש שנכנס לשני אתרים שונים, שלכל אחד מהם מוגדר Property משלו, לא יזוהה כאותו משתמש. אך מה קורה אם לחברה שלכם קיים גם אתר וגם אפליקציה ואתם רוצים לחבר את הנתונים יחד? אם תגדירו Property אחד לאתר ואחד לאפליקציה כל אחד מהנכסים כאמור ימדד באופן עצמאי. עם זאת, אם תשתמשו באותו קוד נכס (property id) לאתר והאפליקציה, המידע כולו ישמר תחת אותו נכס. גם אם תמדדו את שני הנכסים כאחד, עדיין תרצו להפריד בין הדוחות, כי כאמור לאפליקציה סט דוחות שונה מאלה של אתר. אז איך עושים את זה?

Filtered Views לאתר ולאפליקציה

כמו שכתבתי, כאשר אנחנו יוצרים View חדש אנחנו נשאלים אם מדובר באתר או באפליקציה. זה אומר שלשם התחלה נרצה לייצר שניים – view אחד לאתר ואחד לאפליקציה. עדיין, בגלל שאנחנו מודדים את האתר והאפליקציה תחת אותו קוד נכס, יוצג כל המידע, משני המקורות, בשני ה-Views, וזה כמובן לא המצב הרצוי. כדי לפתור את הבעיה הזו נצטרך להגדיר פילטר לכל אחד מה-Views שיצרנו. באחד הפילטר ידאג לסנן תנועה של אפליקציה, ובשני הפילטר יעשה את הפעולה ההפוכה.

לשם כך נכנס ל-Admin תחת טור ה-View ונבחר ב-Filters

Admin_views

וניצור פילטר חדש עם ההגדרות האלו:

פילטר אפליקציה

שמרו את הפילטר הזה ב-View שמיועד לאפליקציה. כך נבטיח שבדוחות האפליקציה נראה רק נתונים שקשורים לאפליקציה. באותו אופן ניצור פילטר דומה שיסנן החוצה את הטרפיק של האפליקציה בכך שנסמן NO. את אותו הפילטר נשייך ל-View שמיועד להציג רק את נתוני האתר.

בצורה כזו יצרנו שתי תצוגות שונות לאותו הנכס, אחת שמציגה רק את נתוני האתר, והשניה את נתוני האפליקציה.

אם כך, למה מלכתחילה לא פיצלנו את האתר והאפליקציה לשני נכסים שונים? במקרים רבים אין סיבה לא לפצל. אבל דמיינו מקרה בו האתר והאפליקציה שלכם מאפשרים למשתמשים להרשם, כאשר הרישום הוא אחיד. ישנם הרבה מקרים כאלה – פייסבוק, טוויטר, סופר-פארם – בכל אלה ורבים אחרים קיימים אתר ובנוסף גם אפליקציה ורישום בממשק אחד מאפשר גם להשתמש בממשק השני, עם אותו שם משתמש. ובמקרים כאלה מעניין אותנו לראות איך המשתמשים שלנו מתנהגים, לא רק על גבי פלטפורמה אחת, אלא על כל הפלטפורמות שאנחנו מאפשרים שלהם. רובנו משתמשים במספר פלטפורמות לאותו שירות – אתר ואפליקציית פייסבוק לדוגמה, אז כבעלי הנכס מעניין לראות את ההתנהגות האחידה של כל משתמש שלנו – ואיך הם עוברים בין האתר לאפליקציה ובחזרה.

 User-Id

כדי לפתור את האתגר שציינתי למעלה – אותו cross platform – כאשר משתמש עובד עם מספר ממשקים שונים על אותו הנכס, גוגל אנליטיקס השיקו יחד עם היוניברסל אנליטיקס את הקונספט של user-id. מדובר בזיהוי ייחודי לכל משתמש שאתם כבעלי הנכס צריכים להזין לכל מדידה של אנליטיקס בדף, או במסך באפליקציה. במקרים בהם המשתמש אנונימי (לא מחובר), לא תשמרו user-id, אבל לאחר שהמשתמש מתחבר תוכלו לשמור יחד עם הביקור שלו פרמטר שמזהה אותו באופן ייחודי. מדיניות השימוש של גוגל אנליטקס אוסרת על שימוש במידע מזהה על המשתמש כערך לאותו user-id, לכן לא תוכלו למשל להשתמש במייל שלו, או מספר הטלפון. לעומת זאת, בהנחה שכל המשתמשים שלכם שמורים באיזשהו דטהבייס, תוכלו לייצר להם id ייחודי שאותו תוכלו להעביר לאנליטיקס. כל עוד שמרתם את אותו user-id לאותו משתמש, בלי קשר לממשק אליו התחבר (אתר או אפליקציה), תוכלו לקבל נתונים אחידים על המשתמש ולהוציא דוחות שמציגים את התנהגות המשתמש על פני כלל הערוצים. שימו לב שעדיין, כדי לקבל מידע אחיד על משתמש על פני ממשקים שונים, חשוב שכולם יוגדרו תחת אותו ה-property.

device overlap

איזורי החפיפה בתמונה מציגים לנו משתמשים שביקרו ביותר מממשק אחד – למשל, משתמש שגם ביקר באתר וגם פתח את האפליקציה של אותה החברה

על הגדרת ה-user-id והדוחות שניתן לראות שמבוססים על המשתמש ניתן לקרוא בפוסט הזה.

Share this Story

About Michael

One comment

  1. או, חיכינו.

תגובות ודיונים בנושא הפוסט יתקבלו בברכה

© Copyright 2015, All Rights Reserved