28יונ

הכירו את הגולשים בעזרת גוגל אנליטיקס

desktop and mobile

אחרי שהסברתי איך להקים חשבון אנליטיקס, מהן המטריקות שחשוב להבין, ואיך לתייג קישורים בקמפיינים כדאי שנתחיל להבין אילו תובנות אנחנו יכולים להסיק מהנתונים שמצטברים מהאתר או האפליקציה. הפוסט הזה יהיה הראשון בסדרה שתציע בחינה של נושאים שונים באתר שלכם, כשהתוצאות יכולות להשפיע רבות על קבלת ההחלטות שלהם בניהול האתר, קמפיינים, והבנה טובה יותר של המשתמשים. בפוסט זה אני רוצה להתמקד במספר דוחות שיסייעו לנו להבין איך הגולשים שלנו חווים את הגלישה באתר. חוויית המשתמש היא נושא חשוב ביותר בכל מוצר, כולל אתר אינטרנט, ואם נבין את חוויית המשתמשים שלנו לטוב ולרע, נוכל לבנות מוצרים טובים יותר.

דסקטופ מול מובייל

כנראה שכבר שמתם לב שלא מעט מהטרפיק כיום מגיע מהמובייל, שאתם בעצמכם כנראה גולשים יותר באינטרנט דרך המובייל או הטבלט ופחות דרך המחשב. חוויית הגלישה במובייל מאוד שונה מזו של המחשב, ואם אתם גולשים רבות דרך הסלולר לאתרים שאינם מותאמים למובייל אתם מכירים את החוויה של ההגדלה וההקטנה התמידית של המסך. ולמרות שהמצב הזה ברור, ישנם אתרים רבים מאוד שעדיין אינם מותאמים למובייל, או גרוע מזאת, מכילים אלמנטים כמו פלאש שכלל אינם מוצגים במובייל. גם אם יש לכם אתר מותאם למובייל, סביר להניח שהוא נראה שונה מהאתר הרגיל שלכם. התפריטים אולי מכילים פחות פריטים, תכנים שונים שכלל לא מופיעים במובייל, ותבניות דפים שונות מהגרסה של האתר הרגיל.
נתון ראשון שכדאי שתכירו הוא אחוז המבקרים שלכם שמגיעים מהמובייל לעומת אלה שגולשים במחשב. הדוח שממוקם תחת Audience>Mobile>Overview יציג לכם בדיוק את זה, חלוקה לדסקטופ, מובייל וטבלטים כשלכל מימד המטריקות הרלוונטיות לו. זהו דוח טוב בכדי לראות את ההבדל בהתנהגות הגולשים בין המכשירים השונים, זמן שהיה באתר, דפים נצפים ו-bounce rate. הגיוני לחלוטין לראות הבדלים בגלל שחוויית הגלישה שונה לחלוטין.
להבין מאיזה מכשיר הגולש מגיע זה חשוב, אך זה לא בהכרח מספיק. אתרים רבים שיש להם גרסה מותאמת למובייל עדיין מאפשרים לגולש לבחור לגלוש בגרסת המחשב המלאה גם כשהוא גולש דרך המובייל. לכן מעבר לסוג המכשיר חשוב גם להבין איזו גרסת אתר הגולש חווה בדיוק. פעמים רבות ההבדל בין האתר הרגיל לאתר המותאם קורה בסאב-דומיין, למשל במקום www.mysite.com האתר המותאם ישב ב-m.mysite.com. בגוגל אנליטיקס ניתן להבדיל בין שני הדומיינים כשבוחרים במימד Hostname analytics device hostname ניתן לראות בתמונה למעלה שכשליש מהגולשים במקרה הזה גלשו מהמובייל לאתר המותאם, שליש גלשו מהמובייל לאתר הרגיל (www) ושליש גלשו מהמחשב. דוח מסוג זה עוזר לנו להבין עד כמה משמעותית הגלישה לאתר שלנו ממכשירים סלולרים, ואיך הגולשים חווים את האתר שלנו. בדוגמא למעלה גם ניתן לראות שמי שגולש לאתר המותאם צופה בפחות דפים (1.38 לעומת 2.13 מגולשי המובייל לאתר הרגיל), ועם bounce rate גבוה יותר. ההבדל במקרה זה יכול לנבוע אך רק מהבדלי המבנה של האתר הרגיל וזה המותאם, אבל הנתונים יכולים לכוון אותנו להסתכל יותר לעומק במקומות הנכונים.

דפדפנים

אם לא ברור לכם כבר כיום שחשוב שהאתר שלכם יתמוך במספר דפדפנים שונים, כדאי להפנים את העובדה הזו מהר. חשוב שאת העבודה שלכם תבדקו בכל הדפדפנים הפופולרים, אך גם בגרסאות השונות שלהם. במיוחד באקספלורר, מה שעבד בגרסה 8 לא בהכרח יעבוד בגרסה 9, ומה שעובד ב-11 לא בהכרח עובד בגרסה 10. לכן מאוד חשוב לצפות בדוח הדפדפנים כדי להבין, שוב, איך הגולשים שלכם חווים את האתר. גם אם אתם דואגים לעדכן את הדפדפן שלכם עם כל גרסה חדשה, והחכמתם לעשות ועברתם לכרום או פיירפוקס, קהל רב עדיין משתמש באקספלורר ובגרסאות ישנות. לא חסרים גולשים שנשארו עם ווינדוס XP ואקספלורר 6 או 7. לכן חשוב שתבינו מה אחוז הגולשים עם אותן גרסאות על מנת שתוכלו להחליט אם להשקיע במאמץ התאמת האתר שלכם לאותן גרסאות ישנות.

רזולוציית מסך

רזולוציית המסך של הגולשים יכולה להתפס כמטריקה זניחה. אך כמו במקרה הקודם, חשוב שנבין איך רוב הגולשים חווים את הגלישה באתר שלנו. באופן אישי ניתקלתי בצורך של הדוח הזה בפעמים שעבדתי על קמפיין עם משרד הפרסום, כאשר גרפיקאי מוכשר שלח את עבודתו על מסכים למוצרים שונים. הבעיה היא שהגרפיקאי, מצורך התפקיד, זוכה לעבוד עם מסכים גדולים ברזולוציה גבוהה, כאשר הרוב הממוצע של האוכלוסיה מחזיק במסכים ישנים יותר, קטנים ועם רזולוציה נמוכה יותר. במקום לנסות לנחש אילו מסכים יש לגולשים המבקרים באתר שלנו, ניתן לראות את רזולוציות המסך של הגולשים בדוח Audience>Technology>Browser & OS ואז להחליף את ה-primary dimension ל-Screen Resolution.

מיקום ושפה

במידה והאתר שלכם מיועד לקהל בינלאומי, כדאי להסתכל בדוחות שתחת Audience>Geo ולהבין מאיפה רוב הקהל שלכם מגיע. אולי תגלו כך שאתם צריכים לתרגם את האתר ולאפשר מספר שפות? אולי תגלו שהשפה של ברירת המחדל לאו דווקא צריכה להיות אנגלית? סביר להניח שאתם יודעים לאיזה קהל אתם מכוונים, אך מעניין גם לראות איזה קהל מגיע בפועל.

סיכום

כפי שאתם יכולים לראות תחת דוחות ה-Audience ניתן למצוא מידע רב שיעזור לכם להכיר טוב יותר את הגולשים שלכם והצורה שבה הם חווים את האתר. בתור איש שיווק למדתי מהר שאני בדרך כלל לא דומה בצרכים וההעדפות שלי לקהל היעד אליו אני מכוון קמפיינים או מייצר מוצרים. אנשים משתמשים בדפדפנים שונים, עם מסכים שונים וצורכים תוכן בשפות שונות, ובתור בעלי נכסים דיגיטלים חשוב שתבינו איך ובאיזה קהל אתם נוגעים, ומהי חוויית המשתמש שלו מול הנכסים שלכם. נכון שבתוך הקהל שלכם קיימים הבדלים רבים, אך נסו למצוא את המכנים המשותפים הגדולים ביותר, ולמיעוט, אם לא הצלחתם למצוא פתרון שיתאים גם לו, תוכלו במקרה הגרוע להציג הודעה בסגנון ״אתר זה מומלץ לצפייה בדפדפן X מגרסה Y ומעלה וברזולציית מסך מינימלית של ####X####.

Share this Story

About Michael

תגובות ודיונים בנושא הפוסט יתקבלו בברכה

© Copyright 2015, All Rights Reserved