23מאי

גוגל אנליטיקס – מילון מונחים

לאחר שפתחתם והטמעתם חשבון בגוגל אנליטיקס הכניסה הראשונה יכולה להרתיע, הרבה מונחים וגרפים שנראה שמיועדים לאנליסטים. זה כמובן לא המצב ובזמן קצר תוכלו להבין מה כל מונח מייצג, מה המספרים אומרים ולאילו תובנות ניתן להגיע עם קצת מספרים ולוגיקה פשוטה.

כדי להתחיל נסתכל על הדוח שנקרא Audience Overview, זהו הדוח הראשון שתראו כשתכנסו לחשבון שיצרתם (או יותר נכון ל-View שיצרתם תחת הנכס הרלוונטי). בפוסט אחר נעבור על סוגי דוחות שונים ומטרתם, לעכשיו נתחיל עם הבנת הפרמטרים.

audience_overview1

 

Sessions

המונח Sessions מייצג את הביקורים השונים לאתר. בכל פעם שמשתמש נכנס לאתר שלכם מתחיל סשן חדש. כברירת המחדל אורך החיים של סשן הוא חצי שעה, זה אומר שבמידה ומשתמש לא סגר את חלון הדפדפן ולא ביצע פעולה כלשהי, לאחר חצי שעה הביקור הזה לאתר ייחשב כהסתיים. אם במועד מאוחר יותר משתמש נכנס שוב לאתר (גם לאחר שעה), אנליטיקס יספור את הביקור כסשן חדש. במידה והמשתמש ביקר באתר והמשיך לפעול בו מעבר לחצי שעה, הסשן ימשיך להיספר כאותו ביקור.

Users

פרמטר המשתמשים מציג לנו את כמות המשתמשים השונים שביקרו באתר בתקופת הזמן של הדוח. שימו לב להבדל המהותי בין Users ל-Sessions. בעוד Users מציג כמה אנשים ביקרו באתר, Sessions מציג כמה פעמים אותם אנשים ביקרו באתר. לדוגמה: נניח שחמישה אנשים שונים ממחשבים שונים נכנסו לאתר ביום האחרון, כמות המשתמשים שתוצג בדוח תהיה 5. עכשיו נניח שארבעה מתוך אותם מבקרים נכנסו רק פעם אחת באותו יום לאתר, אבל אחד מהם חזר וביקר באתר גם בבוקר וגם בערב. אותו מבקר יספר כמבקר אחד עם שני ביקורים. לכן מספר ה-Sessions באותו יום יהיה 6 (4 ביקורים מארבע מבקרים שנכנסו פעם אחת, ועוד שני ביקורים של המבקר החמישי).
איך גוגל אנליטיקס יודע בעצם שמבקר מסוים הוא אותו מבקר שביקר בעבר? האנליטיקס לא יודע בדיוק. בביקור הראשון של משתמש ממחשב מסוים אנליטיקס שותל לו במחשב cookie עם פרמטרים רבים (במקרה של אנליטיקס על אפליקציה סלולרית לא מדובר ב-cookie אלא פרמטר אחר שאנליטיקס שומר על גבי המכשיר). ה-cookie הזה מתעדכן בכל ביקור נוסף ומכיל מידע כמו מקור כניסה, שעת כניסה, מזהה ייחודי של המשתמש (אנונימי לחלוטין) ופרטים נוספים. בכניסה הבאה של המשתמש אנליטיקס בודק אם כבר קיים כזה cookie באותו המחשב ממנו נכנס המבקר – אם כן, אנליטיקס לא יספור אותו כמבקר חדש. אפשר להבין מזה שהערך של Users רחוק מלהיות קרוב למספר האמיתי. רובנו גולשים כיום באינטרנט ממספר מחשבים, מהטבלטים ומהטלפון הסלולרי. כברירת מחדל, גוגל אנליטיקס יזהה כל מכשיר כמבקר שונה. כך שהמספר האמיתי של משתמשים שונים אמיתיים באתר, נמוך מהמספר המופיע בנתון ה-Users, כנראה באופן משמעותי.

Pageviews

Pageviews מייצג את כמות הדפים הנצפים באתר. כל מבקר יכול להכנס מספר פעמים לאתר, ובכל ביקור יכול להכנס לדפים שונים באתר. למשל אם נכנסתם לבלוג שלי וקראתם פוסט אחד והמשכתם לאחר מכן לקרוא פוסט נוסף באותו הביקור, אז כמות הדפים הנצפים שיצרתם תהיה 2 (או יותר, לפי כמות הדפים שביקרתם). זה אומר שבכל ביקור באתר תיספר לפחות צפיית דף אחת (הדף הראשון שנכנסתם אליו באתר באותו ביקור), וכל דף נוסף שתבקרו בו יגרום לצפיה נוספת. יותר מזה, אם תשארו בדף מסוים ותרעננו את הדפדפן, העמוד יטען מחדש ומבחינת גוגל אנליטיקס יספר כצפייה נוספת בדף.

Pages / Session

מונח זה מציג את החישוב הפשוט של כמות הצפיות בדפים (כולל דף אחד שנצפה מספר פעמים) חלקי כמות הביקורים. נתון זה מראה לנו כמה דפים בממוצע נצפים בכל ביקור באתר. הנתון הזה יכול לספק כמה תובנות חשובות לגבי האתר שלנו. אם נראה שהממוצע קרוב ל-1, זה אומר שרוב המבקרים באתר לא ממשיכים לצפות בדפים אחרים. זה בסדר אם יש לכם אתר של דף אחד, אך אם יש לכם יותר דפים באתר זה יכול להצביע על בעיה. יכולות להיות כמה בעיות אפשריות שניתן להסיק מערך נמוך בנתון זה:

  • אולי לא הטמעתם את הקוד של גוגל אנליטיקס בכל הדפים באתר. אנליטיקס יודע לספור אך ורק כניסות לדפים בהם מוטמע הקוד. אם הקוד לא מוטמע, הכניסה לדף לא תיספר, וזה לא משנה אם בדף הקודם ממנו הגעתם כן היה קוד. לכן כפי שציינתי במדריך פתיחת החשבון והטמעת קוד אנליטיקס חשוב ביותר להטמיע את הקוד בכל דף באתר.
  • יתכן והתוכן באתר פשוט לא רלוונטי או מעניין את הגולשים. הם הגיעו לאתר בדרך כזו או אחרת, ראו את הדף הראשון ופשוט לא עניין אותם להמשיך הלאה.
  • בעיה אפשרית אחרית שהאתר לא בנוי בצורה נוחה ואינטואיטיבית לגולשים. התוכן מעניין אבל אין קישורים בתוכן, או אין תפריט ברור שמוביל את הגולשים לדפים נוספים. אני תמיד אומר שבאינטרנט אסור לייצר מבוי סתום – כל דף שהמשתמש נוחת בו צריך להכיל קישורים לדפים אחרים. כמה שהביקור של המשתמשים ארוך ועמוק יותר (עומק מתייחס לכמות הדפים הנצפים) כך החיבור בין המשתמש בין העסק/מותג שלכם למשתמש יהיה חזק יותר. ככל שהחוויה של המבקר תהיה טובה יותר כך יגדלו הסיכויים שהוא יזכור אתכם ויחזור שוב.

Avg. Session Duration

נתון זה מציג לנו כמה זמן בממוצע ארך כל ביקור. אם הנתון הקודם הראה לנו כמה דפים ביקר המבקר, כאן אנחנו רואים כמה שניות הוא נשאר באתר שלנו. את הנתון הזה יש לקחת בערבון מוגבל מכמה סיבות. הנתון הזה מודד את הזמן שעבר בין הכניסה לדף הראשון בביקור ולבין הפעולה האחרונה שהמשתמש ביצע. כך שבמידה והפעולה האחרונה אותה ביצע משתמש היתה להכנס לאחד הדפים באתר ולאחר מכן סגר את הדפדפן, כל זמן שהייתו באותו דף לא תספר, גם אם הוא בילה מספר דקות לקרוא כתבה שעניינה אותו.
בעיה נוספת עם הנתון הזה שמכשירים שונים עלולים לעוות אותו – כניסות דרך אפליקציה סלולרית שמוטמע בה דפדפן פנימי, יכולות להציג ביקורים של עשרות דקות כשבפועל הביקור היה קצר יותר באופן משמעותי. נלמד מאוחר יותר איך לקחת נתון כזה או אחר ולפרק אותו לגורמים על מנת להבין יותר לעומק ממה מורכב אותו ממוצע, כי כמו בכל ממוצע, יתכן ואחד ממרכיביו מסלף באופן משמעותי את ממוצע שאר המרכיבים ונצטרך לנפות את הנתונים החריגים כדי להגיע לממוצע האמיתי.

Bounce Rate

הנתון של Bounce Rate מציין את אחוז הביקורים שהסתיימו ביציאה מאותו דף כניסה, ללא שום מעבר לדפים אחרים או שום תיעוד ארועים שונים (נלמד בפוסט אחר על events). האחוז הזה חשוב אך גם אותו יש לקחת בערבון מוגבל. אין ערך טוב או רע באופן אבסלוטי, הכל יחסי בין הביקורים השונים באתר. הנתון הזה גם לא אומר בהכרח שום דבר אם לא מבינים מה גרם לו. Bounce Rate למשל של 80% אומר ש-80% מהפעמים שאנשים הגיעו לאתר הם נטשו מאותו דף ללא פעולה נוספת. אבל מה קרה בדף הזה? אולי הדף הינו דף של כתבה, מעניינת שאנשים מבלים חמש דקות בקריאתה, אבל אין שום קישור או הנעה לפעולה שתניע את הגולשים הלאה באתר. אולי הגולשים מאוד מתעניינים בכתבה, רוצים להשאיר לכם הודעה בטופס צור קשר אבל לא מוצאים קישור לכזה טופס – במקרה כזה הטרפיק נחשב איכותי אבל אתם מפספסים בחלק השיווקי. ואולי לעומת זו אנשים נכנסו לאתר כי הקליקו על באנר, והתאכזבו שאין קשר בין המסר שהופיע על הבאנר, והאתר אליו הגיעו. Bounce Rate לכן זה נתון שמאוד חשוב לחקור לעומק כדי להבין מה באמת קורה. דוחות שמציגים לנו מקורות כניסה לאתר, סוגי מכשירים (למשל מחשב, טבלט או נייד), דפי נחיתה (הדף הראשון שהמשתמש רואה באתר – לאו דווקא עמוד הבית שלכם), כל אלה ודוחות רבים נוספים יכולים לסייע לנו בהבנת התנהגות הגולשים השונים והסקת המסקנות בכל הקשור ל-Bounce Rate ונתונים נוספים.

% New Sessions

הנתון האחרון ברשימה של הפוסט הזה אומר לנו מה אחוז הביקורים ממבקרים חדשים לעומת מבקרים חוזרים. שוב, אין ערך טוב או ערך רע, הכל תלוי למה אתם מצפים ומה אתם שואפים להשיג. מצד אחד אתם רוצים שיגיעו לאתר גולשים חדשים, מצד שני יתכן מאוד ואתם רוצים לראות שאנשים חוזרים לאתר, בין אם לקניה חוזרת באתר סחר, קריאת כתבות נוספות, התעניינות בקטלוג החדש וכו׳.

סיכום

סקרנו בפוסט זה את רשימת הפרמטרים החשובים שילוו אתכם בגוגל אנליטיקס. דוחות רבים מציגים את אותם ערכים על פני מימדים שונים. למשל דוח Campaigns יציג לנו את הפרמטרים הללו בחלוקה לקמפיינים. דוח All Traffic יציג את אותם נתונים בחלוקה למקורות הכניסה השונים לאתר. בפוסטים אחרים נעבור על סוגי הדוחות השונים והפרמטרים שמופיעים בהם, אלה שלמעלה ונוספים.

Share this Story

About Michael

תגובות ודיונים בנושא הפוסט יתקבלו בברכה

© Copyright 2015, All Rights Reserved